HTML

Veteránszabászat

A blogon megjelenő írások a műhelyéletről, a dolgos hétköznapokról, a beragadt csavarokról, a makacs alkatrészekről, az emberek és az autók viszonyáról, de leginkább oldtimer és youngtimer autókról, járművekről szólnak.

Címkék

104 (1) 190sl (3) 206 (1) adenauer (1) alfa (1) amerikai (2) amphicar (1) astra (1) audi (1) austin (3) auto (1) autó (29) blackhawk (1) bmw (2) chevrolet (2) citroen (7) darth vader (1) delorean (1) ds (6) e type (1) fényképek (1) fiat (2) film (2) ford (3) harley (1) humor (1) jaguar (3) kiállítás (1) lamborghini (1) lancia (1) mazda (2) mercedes (8) messerschmitt (1) mini (2) moszkvics (1) motor (2) műhely (8) mustang (1) múzeum (1) nsu (1) oldtimer (24) opel (4) pannónia (1) peugeot (2) porsche (4) r4 (3) reklám (3) renault (4) rendezvény (3) rolls (2) saab (2) stutz (1) szerelés (6) találkozó (7) toyota (1) trabant (1) traktor (1) triumph (2) vásárlás (2) vespa (1) veterán (23) volkswagen (4) volvo (1) wartburg (1) youngtimer (1) zafira (1) Címkefelhő

Használtautó-behozatal Németországból (hivatalos intéznivalók)

2012.02.16. 11:16 :: veteránszabászat

Közel húsz évig szinte egy gombostűt sem hoztam be nyugatról, nemhogy autót, ezért teljesen tudatlanul vágtam bele a kalandba. Mielőtt elindulunk külföldre, próbáltam a netről összevadászni infókat, hogy mi lenne a hazai legalizálás folyamata, de túl sokan írtak, túl sok ideje, túl sok mindent, aktuális helyzetképet nem kaptam. Lehet, béna vagyok a google használatához. Így részinformációkra és talánokra hagyatkozva indultam csatába lesz, ami lesz alapon. A konkrét autó felkutatásáról pár hete már írtam egy szösszenetet, most azt próbálom meg összeszedni, hogy mire érdemes figyelni és mit hogyan célszerű/kell csinálni a hivatali vonalon.

A külföldről történő autó-behozatalnak számos bökkenőjére nem fogok tudni most rávilágítani, de azoknál a részeknél, ami nekem is homályos maradt, majd találgatok. Itt van mindjárt az autó forgalomból történő kivonása. Nekem nem kellett ebből a szempontból semmit sem tennem, ugyanis a kereskedő, akitől vásároltam, már kivonatta az autót a forgalomból, így persze rendszáma sem volt. Feltételezem, hogy aki magánszemélytől vásárol Európában autót, annak be kell sétálnia a megfelelő hivatalba és ki kell vonatni a frissen szerzett autót a forgalomból. Hallottam olyanról, hogy nem tették meg és itthon amikor eljutottak az okmányirodáig, azok kezdeményezték a kivonást, de ez lehet, hogy csak egy félrevezető hír. A vásárlás helyén érdemes ezt letisztázni és akkor később nem lesz belőle gond. Tekintettel arra, hogy a kivonásnál érvénytelenítik az autó hivatalos papírjait (a németeknél a nagy és a kis forgalmit/törzskönyvet) a rendszám is ugrik. A hivatalban természetesen azonnal lehetőség van vámrendszám kiváltására, ami Németországban – szintén nem hivatalos információk szerint – 160 euró 10 napra, tartalmazza a biztosítást és hazánkban is maximálisan használható. Ausztriában kicsit mások az összegek és a napok, indulás előtt érdemes esetleg érdeklődni, felkészülni a rendszámkérdésre.

Amennyiben magánszemély az eladó, ha minden igaz, elég írni egy adásvételi szerződést, de mindenképpen kétnyelvűt (értelemszerűen az adott országé legyen a másik nyelv). Ha valaki kereskedőnél vásárol és számlát kap, akkor is érdemes írni egy kétnyelvű adásvételit, könnyebb idehaza a menet. Mi nem írtunk, sőt, a kereskedő a számlaként átadott, kézzel kitöltött formanyomtatványba vétett két hibát, két jelentéktelen adatnál, amiket át is írt, amikor rájött. Ebből volt gondom, később részletezem. Szóval, ha megvan a paripánk, rajta feszül a vámrendszám, vagy próbarendszám, esetleg fent figyel az autó a tréleren, a kezünkben a kitöltött kétnyelvű adásvételi és/vagy a hibátlan, javításoktól mentes számla, illetve a zsebünkben lapulnak az autó papírjai, már döngethetünk is haza.

Itthon próbáltam elsőként a NAV-ot felhívni telefonon, a géphangos menünél tovább nem jutottam. Aztán kutakodtam a vámosoknak a honlapján, szintén eredménytelenül. Végül felhívtam a szigetszentmiklósi NKH-t, ahol meglepően gyorsan felvették a telefont és megerősítettek abban a hitemben, hogy hozzájuk kell mennem elsőként. Kerestem egy tréleres srácot, aki nem sokkal a megérkezése után hüledezett, hogy mindenféle ismeretség és kapcsolat nélkül futunk neki a vizsgának. Végül a vizsgabázison másfél órát töltöttünk, abból több mint felet azért kellett várnom, mert a papírok kiadásánál kifogtam magam előtt egy problémás emberkét, egyébként, akinek szerencséje van, egy órán belül végez. A tréleres egész úton hazafelé ámult, hogy milyen gyorsan végeztünk, de azért jutott ereje egy kis riogatásra is, miszerint majd a vámnál már szét fogjuk szívni az agyunkat. Még a régi rendszerben élt, amikor vinni kellett az autót, de manapság már a vizsga után sehol sincs szükség az autóra csak a papírokra. A forgalombehelyezéses történet egyébként 40 000 forintba fájt.

Újfent nekiveselkedtem a telefonálásnak, s végül sikerült vonalvégre kapnom egy adóhivatalos hölgyet, akinek szinte halvány fogalma sem volt arról, hogy az autó-behozatalnak melyik a következő állomása és hívjam a vámosokat. Értik? A NAV-tól (Nemzeti Adó- és Vámhivatal) elküldenek a vámosokhoz. Tehát ezek szerint még vannak külön vámosok, nyugtáztam az infót. Megkerestem őket és megtudtam, hogy a Pest megyei lakosoknak Törökbálintra kell menniük, a DEPO-ban található a vámhivatalba. Bebaktattam és elvéreztem. Számomra érthetetlenül az egész procedúrához kell az adóazonosító jelem, pontosabban minimum az okmány fénymásolata. Nekem pedig az már nagyon régen nem volt meg, így nyertem egy utat az adóhivatalba pótlás ügyben. Ha nem hagytam volna el a kártyám, kezdhettem volna a regisztrációs folyamatot úgy, hogy rajtam kívül egyetlen ügyfél sem volt a vámhivatalba. Miután nekifutottam másodszor, becsúszott elém egy „bennfentes” aki egyszerre három ügyet intéztetett az egyes ablaknál. Nekem a nullásnál azt mondták, hogy az egész papírpaksamétát adjam be az egyesnél, így cirka 50 percet álltam a „bennfentes” mögött/mellett, majd miután végzet, a vámos felállt és megkérdeztem, hogy mit akarok. Mégiscsak hivatal, ahol feltételezem, hogy megszívathatnak, ha akarnak, ezért a kérdésére nem vágtam rá csípőből, hogy három krémest, hanem mutattam a papírhegyet a kezembe, amire egyébként többször rápillantott már az addig eltelt szűk órában. Majd közölte, hogy ő most elmegy ebédelni, menjek át a kettes ablakhoz, a kollégája majd foglalkozik velem. Ja, hogy van kettes ablak (nem lehetett látni) és oda is mehetek. Kár, hogy ezt az infót magadban tartottad ötven percig, gondoltam, persze sok minden más mellett. Konstatáltam, hogy a vámosok még mindig frusztrált, hatalmukat élvező kis parasztok, ahogy régen is, tisztelet a kivételnek. Szóval kettes ablak kikalkulálta a regisztrációs lehúzás összegét, átküldött egy UniCredit banka, ahol befizetés után 15 perccel a vámosoknál már meg is jelenik az összeg. Vissza a DEPO-ba, ahol kaptam újabb papírokat és már mehettem is utamra. Két óra alatt végeztem, szívással együtt.

János előre szólt, hogy a számláról hiteles fordítást kell csináltatnom, de azért felhívtam az okmányirodát, ahol megerősítették az információt és kiegészítették azzal, hogy hiteles fordítást csak az Offi (Országos Fordító és Fordításhitelesítő Iroda) adhat ki és ezzel megérkeztem az újabb vesszőfutás színhelyére. Emlékeznek ugye? A német kereskedő átjavított három jelentéktelen számot a számlán, amit az ügyintéző hölgy meglátva közölte, hogy ez nem fog menni. Nagy levegő, mosoly az arcra és a kérdés, hogy nem lehetne, hogy mégis menjen? Néni elrobogott az osztályvezetőhöz, majd pár perc múlva vissza és tolmácsolta a vezető szavait, miszerint erről a dokumentumról nem készíthetnek hiteles másolatot. Gyomor megfeszül, de a mosoly marad az arcon és a kedvesség a mondatokba szőve. Kértem, hogy menjünk együtt a vezetőhöz, had próbáljam meggyőzni az adatok jelentéktelenségéről. (Mennyi volt a kilométeróra állása a kereskedésbe adás pillanatában. Ez átírva, de a mellette lévő rubrikában érintetlenül ott figyelt a kilométeróra állása az eladás pillanatában. Illetve az eddigi tulajdonosok száma egyről kettőre átírva. Egyébként egyik adatra sem kíváncsi egyik hatóság sem.) Néni próbál segíteni, együtt elmegyünk a vezető ajtajáig, de onnan csak ő fut neki újra. Elvérzik, a vezető hajthatatlan, értsem meg, hogy erre paragrafus van, ami szerint belejavított dokumentumról nem adhatnak hiteles fordítás. Cérna itt elszakad, nem szeretek falakba ütközni, márpedig bizony felhúztak hirtelen előttem egyet, ráadásul betonból. A történet innentől kezdve nem volt szép, elég annyi, hogy szerephez jutott a sajtóigazolványom, az osztályvezető, az igazgató, illetve a titkárnője és végül beadhattam a számlát, amiről kaptam hiteles fordítást, a két kérdéses adatnál megjegyezve zárójelben, hogy illetéktelen javítás. A fordításért 11 000 forintot fizettem, de ha rendelkeztem volna kitöltött, kétnyelvű adásvételi szerződéssel, akkor az Offi felé sem kellett volna néznem.

Az okmányirodában mákom volt, csak egy órát kellett várakoznom és cirka fél óra alatt végzett a papírmunkával a néni, aminek a végén a kezemben volt a friss ropogós forgalmi, illetve a két rendszám a szélvédőmatricával. 21 000 forintot kellett otthagynom. Átírási illetéket nem kellett fizetnem, mert német kereskedőtől vettem a gépet, de ha valaki magyar embertől (adásvételivel) vesz külföldi autót, annak még átírási illetéket is kell fizetnie az ügyintéző hölgy elmondása alapján.

Még az egész cécó előtt felhívtam egy „ügyintézőt”, akit a neten találtam (vannak sokan). Ő elmondta, hogy a hivatalos költségeken felül, ha egynapos ügyintézést kérek, akkor plusz 45, ha háromnapost, akkor plusz 55 ezer forintos költséggel kell számolnom. Ennyiért dolgoznak helyettem. Nem tudom, lehet, hogy piszok mázlim volt és keveset szívtam mindenhol, de jelen tudásom szerint, feszített menettel ugyan, de egy nap alatt lezongorázható a honosítási, forgalombehelyezési procedúra, feltéve, ha nem kell fordítóirodába szaladgálni és tréleren utaztatni az autót.

Szólj hozzá!

Címkék: vásárlás autó

A bejegyzés trackback címe:

https://veteranszabaszat.blog.hu/api/trackback/id/tr964118774

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása